dimecres, 4 de febrer del 2009

Calendari

Cap comentari:
 
Aquests dies assisteixo a classes de pedagogia a l'Esmuc (post), on es generen intensos debats sobre el funcionament de les escoles, els sistemes de treball, els mètodes didàctics,... en fí, on la ciència pedagògica se'ns mostra en tota la seva esplendor.

Ahir llegia la notícia que la conselleria d'educació pretén fer canvis al calendari acadèmic. Penso que aquest és un tema clau, que a mi com a professor fa temps que em preocupa. El curs escolar està molt mal organitzat, amb unes vacances d'estiu llarguíssimes i una sèrie constant d'interrupcions durant l'any, que fan impossible agafar un bon ritme d'estudi. Vegeu:

Octubre: Després de tres llargs mesos de vacances estivals, suficients per oblidar tot allò que vam aprendre el curs passat, comencen les classes. Al cap de dos mesos i mig, vancances de Nadal (dues bones setmanes). Tornem a engegar, i al cap d'un mes, canvi de quatrimestre i setmana cultural (que un diu: "Per què? Que no ho són les altres, de culturals?"). Quan sembla que podem tenir uns mesos de bon treball, patam: Setmana Santa, vuit dies més de festa (o de recolliment religiós, vaja). I quan dius, apa, que ara sí que podem treballar, es va acostant l'estiuet i com qui no vol la cosa ja sóm a mitjans de juny. Fí de curs. Ens esperen tres bons mesos per desconnectar, altre cop,... de tot allò que hem après durant l'any.

Cada curs acabo amb la mateixa sensació de laborus interruptus, i amb la certesa que per molt que siguis el rei de la planificació pedagògica, tot el treball se'n pot anar en orris per un calendari que impedeix que alumnes i professors puguin centrar-se en la feina almenys tres mesos seguits.

Benvinguts els canvis, doncs. Qualssevol canvis.